29 Mar kl. 21.59

Been awhile

24 november 2016, det var då jag senast skrev någonting här. Tiden har bara rullat förbi, det känns liksom som igår fastän det känns som hur länge sedan som helst. Konstigt. 

Sedan den 24/11 har jag fått gjort diverse grejor.

Jag klarade min anatomitentamen och likaså den skriftliga tentan i januari. Yey! Hela julen gick till att tentaplugga så det var inte något kul att skriva om. Sen var termin 2 avklarad och jag fick ett mini-lov på ca 10 dagar. Då åkte vi till Thailand! Lite spontant, underbart skönt. Massvis av sol, bad och goda drinkar. 

Efter de paradisdagarna började termin 3, och det är här jag är nu. Homeostas heter kursen och vi läser om alla kroppens organ, hur de fungerar, varför de fungerar och vad som händer ifall de inte fungerar. Skitkul men också lite jobbigt ibland när självdiciplinen brister. Vid sidan av skolan (som tar upp den absoluta majoriteten av min tid) jobbar jag fortfarande med både fotograferingen och modellandet - det är såklart sekundära saker men finns det bara tid så brukar jag lyckas klämma in lite jobb. 

Kul va? Btw här kommer bilder från Thailand! 

Chillar gärnet på Tup Island, inte ens svårt med en godkänd tenta i bagaget och snöslask på hemmaplan. 

Är alltid lika taggad på att ta tåget till Kastrup och åka iväg. Alltid kul, alltid något nytt. Tex det här overkliga havet.

Låg på hotellet och läste Dracula, lyssnade på Ronden (läkarpodden) och svalkade mig i solnedgångsvatten.

Ofantligt lycklig över att äntligen få se så turkost vatten, såklart med Jacob vid min sida ♥

Semestern var väldigt lyckad och innan vi begav oss tillbaka mot Sverige blev det ett extra stopp i Bangkok. Bodde en natt på fancy hotell mitt i smeten, jag var sååå glad över att kunna glida ner i ett varmt bad och beställa upp roomservice efter en hel dag av transport. Som vanligt kunde jag inte sova på planet så efter 2 Sex and the city-filmer och otaliga podd-avsnitt landade vi äntligen på hemmaplan. Borta bra men hemma bäst! 
Postat i kategorin: ....Min vardag, ....Vackert, Läkarlinjen t2
04 Nov kl. 10.32

Det är redan den 4/11

Mina allra flesta dagar ser ut såhär. Det pluggas hjärna, muskler, nerver och kärl. Antingen hemma eller i skolan, eller både och. Idag har jag inga föreläsningar eller inbokade saker så det blir till att traska till skolan för några timmarns verksamhet. Jag pluggar bättre där och just nu måste man använda modellerna för att gå igenom all anatomi. 

Annars då? Det har varit några riktigt fina höstdagar trots stark vind och kyla. Vi har missat snön här i Lund vilket jag är ganska nöjd med. Slasken kan vänta! I tisdags såg jag ut sådär <--- och för någon helg sedan var jag sådär ---> fin!

Jag har fått en ny fin liten familj att arbeta med vilket ska bli kul! Vid sidan av det fortsätter även mina fotojobb, har mycket att stå i nu men förhoppningsvis ska allt hinnas med :-))))) <---- stressad men glad smiley

Alltså det här. Tillsammans med mina framtida kollegor (låter så sjukt långt bort men ändå) satt jag till bords under Sveriges tredje största fracksittning. Corbalen 2016 var lika fin och spexig som jag uppskattat och det blev en magisk kväll med mat, sång och dans. 

Lite såhär såg det ut.

Pre drinks hos mig efter några timmars fixande. Söta <3 

Notera vår icke (ärligt) koordinerade klädkod

Vid min sida hade jag såklart Jacob, precis som alltid (cheesy). Det blev en magisk kväll och kärleken till den här staden, programmet, och de här vännerna blev ännu lite större. 

Tiden rullar på snabbt när man har roligt, det är ett uttryck som används oftare än ofta utav mig. Jag gör mitt bästa för att inte låta den falla mig helt ur händerna och än sålänge är läget under kontroll. Nu ska jag som sagt bege mig mot skolan för att möta upp vänner och plugga. Jag är trots allt lättpåverkad av stress och det bästa jag kan göra är att helt enkelt ta tag i det. 

Förutom skolan (som nog verkar vara hela mitt liv) har jag andra roliga saker inplanerade.

- I morgon åker jag med Jacob till Helsingør och sen vidare till Køpenhamn. Vi stannar en natt och ska äta god mat, strosa runt i staden och bara vara lediga tillsammans. Längtar supermycket :-)))

- Jag har ett uppkommande fotojobb i nästa vecka, kommer bli jätteroligt och jag hoppas kunna visa resultaten snart där efter!

Trots att tiden inte alltid finns för det tycker jag om att uppdatera här på bloggen då & då. Det får mig till att tänka efter lite och släppa skolan för ett tag, det är skönt <3 
Postat i kategorin: ....Vackert, Läkarlinjen t2
14 Oct kl. 12.05

Studie crib

Välkommen in i min lilla studievärld! Här sitter jag med mina tunga böcker och färgglada pennor, försöker få in lite kunskap om spinocerebellära banan och samtidigt kan jag inte sluta tänka på att det är fredag idag! Just denna helgen är jag ledig i den mening att jag inte har några större aktiviteter inbokade. Ett fotojobb i morgon ska jag dock bocka av, sedan blir det till att utnyttja hela dagen.

Det jobbigaste med att plugga är (för mig) helt klart känslan av att aldrig vara riktigt ledig. Jag har kommit fram till att jag helt enkelt bara får finna mig i den livsstilen jag har valt. Får man en stund fri från sysslor kan man alltid sätta sig och plugga, det är så det är. Genom att planera upp veckorna och sitta i skolan med studiemålen kan jag känna mig lite mer fri när jag väl kommer hem. Ibland får man ju spel och funderar på att bränna upp alla böcker, flytta till en öde ö och bara strunta i allt. Det som driver mig framåt är tanken på den där dagen, som ännu känns väldigt avlägsen, då jag kan ta emot min första patient och hälsa "Hejsan! Mitt namn Tove Kjaerran och jag är din läkare". 

Postat i kategorin: Läkarlinjen t2
23 Sep kl. 12.46

Nollning: Partus

Efter 3 veckor i utklädnad laddar alla upp extra mycket till PARTUS - avslutningssittningen (finsittning!) med hela läkarprogrammet samt biomedicin och logopederna <3 Det är alltså första kvällen som alla ser varandra "på riktigt" vilket är jättekul. Till och med vi som känner varandra sen innan har glömt bort varandras egentliga utseende, haha. 

Vi faddrar ordnade i vanlig ordning en förfest och denna hölls hemma hos mig! Vi hade fixat mingel, bål, lite lekar och sen såklart mycket tid för att bara värma upp för sittningen. Här kommer lite bilder på det, se så stiliga alla är <3333

Lite häng i köket

På bordet var det framdukat en massa goda snittar och saker som man kunde mumsa på

Fina tjejer! 

Och killar!

Det var underbart väder dagen till ära

Finaaaa

Hela krigargruppen som senare under kvällen vann pris för BÄSTA FADDERGRUPP!!

Nu är nollningen sedan några veckor tillbaka över och livet har återgått till plugg! Just denna veckan handlar det om anatomi + rörelse (skelett, muskler, leder osv osv) vilket inte är sådär sjukt himla jätteroligt i min mening men jag ska ta ett rejv och köra igenom allt nu. Jag hade en megamysig date night med Sanne igår så jag känner mig ändå ganska pepp på att få något gjort idag! 

13 Sep kl. 19.30

Nollning: Uppdragsjakt!

En av alla roliga aktiviterar som vi hittade på var uppdragsjakten. Jag mådde själv lite sådär den dagen (vilket senare resulterade i en dunderförkylning...) men hängde med ut ändå! Det hela gick ut på att checka av diverse uppdrag och samla poäng. 

I sann nollningsanda skulle någon näcka i fontänen på Clemenstorg. Just här pågår diskussionen om vem denne person skulle bli. 

Det var inte sådär jättenice väder utan vi sprang mest runt mellan skurarna... Vissa var mer kittade än andra. 

Rivaliserande faddergrupp SUPERSKURKARNA i battle vid Domkyrkan <3

Vi var duktiga på det här, samlade mkt poäng genom att tex klättra upp i fontänen i Lundagård!

Sötaste 

På gång 

Obligatorisk förfest-selfie 

Ett uppdrag var att fjäska till sig shotar. Vi var extra bra på det och fick custom made krigar-shots. Med eld såklart.

Tänkte att det kanske skulle hjälpa mot förkylningen. Det gjorde det inte. 

Captain America och Zlatan spanar utanför Juridicum. De stackars juristerna lever farligt när läkarnollorna ska samla poäng... ;-)

13 Sep kl. 19.08

Lundaläkarnollning HT16: KRIGARNA

Låt mig introducera Lunds läkarkårs bästa faddergrupp - KRIGARNA! 

Den totala frånvaron här på bloggen kan lätt sammanfattas i bilden ovan. Jag har, tillsammans med resterande faddrar, sprungit omkring i stan utklädd till valfri krigartolkning i ca 3 veckor pga höstterminens nollning! Trots vårt hårda tema har vi varit otroligt kärleksfulla och tagit hand om våra fina nollor på bästa möjliga sätt. Anledningen till att det här får ett helt eget inlägg är mina photoshopskills som jag ändå vill skryta med lite :-)))) Vad som började med en enkel photoshoot slutade i att alla karaktärer fick egna profilbilder och dessa har vi alltså använt som identitet på Facebook, Instagram osv osv. 

Scrolla ner och skåda mina underbara kompanjoner <3 

Som ni kanske förstår har de gångna veckorna varit hur kul som helst. Vi har dansat, skrikit, tävlat och käkat ihop konstant och det känns faktiskt lite tomt nu när allting är över. Dock var det riktigt skönt att knalla till skolan i vanliga kläder idag.... :-)