10 Jun kl. 16.25

HEJ SOMMARLOV

En har ju redan invigt sommaren lite - bara ben, fest och middag i kvälssolen tex

Hur sjukt är det inte att en hel termin redan är förbi?? Idag hade jag min 3-timmars-munta som var den sista bocken innan ledighet. Jag presenterade min vetenskapliga artikel för gruppen och sedan följde diskussioner kring cellbiologi, allt gick bra och kl 12:00 var jag officiellt klar med första terminen på läkarprogrammet! 

Det känns alltid så tomt när något man laddat upp inför länge helt plötsligt är över. Min första termin har varit bra - inte så tuff som jag fruktade men heller ingen dans på rosor. Kort sagt ska det bli väldigt skönt med sommarlov ;-)

De flesta i klassen ska på den stora examensfesten ikväll (för att fira de som är helt klara med sina 5,5 år!) men jag och Jacob påbörjar vår resa redan om några timmar. Första stoppet blir Skälderviken för lite födelsedagsfirande där och sedan går flyget mot Italien!!
Postat i kategorin: ....Vackert, Läkarlinjen t1
31 May kl. 21.49

Inför-tenta-tankar

Nu sitter jag med vad som blir sluttampen av plugget för den här terminen. Vi har iof en munta kvar efter det skriftliga men den känns ganska okej i relation till vad som kommer först. När det gäller stress och ångest känns det som att jag har två mode - antingen är jag helt uppe i varv och mumlar mantran tyst för mig själv och ser till synes galen ut, eller så är jag mer apatisk, ungefär som om jag redan accepterat min sits och bara finner mig i den.

Ikväll har jag mode 2, det sistnämnda. Jag har pluggat till och från hela dagen (och dagarna som varit, och dagarna innan dess...) men jag vet inte, något är bara av. Jag ska scrolla igenom lite anteckningar och sådant nu innan läggdags, sen får morgondagen helt enkelt gå som den går. 

Självklart vill jag klara tentan - det är ju det slutgiltliga målet för en tävlingsmänniska som jag - men under mina år av tidigare studier har jag ändå lärt mig att sätta kroppen först. Terminen som gått har jag innehållit lite sjukdom och sådant kan man aldrig förutse, därför måste jag ha det i åtanke när jag får resultatet. 

För en som ständigt tävlat i betyg och skola är det också en utmaning att nu tampas med en hel klass fylld av superduktiga studenter. Jag får dock säga att det änsålänge fungerat väldigt bra. Alla är duktiga och vissa kanske känner ett större behov av att visa det men överlag är det ingen uttalad konkurens i klassen. Man ska absolut pusha varandra framåt men hets leder bara till ångest och negativ stress - man måste komma ihåg att den man främst tävlar emot är sig själv och i det stora hela är en omtenta ingenting. 

Nej, nu ska jag preppa lite till - sedan får det bli tid för sömn :-)

Postat i kategorin: Läkarlinjen t1
26 May kl. 15.24

Sluttampen av termin 1

Är det något som man (jag) lätt faller dit på så är det dålig självdiciplin. De här med att vara produktiv och effektiv är inte alltid så lätt när allt annat i livet verkar roligare men det gäller att inte tappa bort sig i ursäkterna. Jag tröttnar snabbt på saker som är svåra eller tråkiga, något jag antagligen inte är ensam om.

Jag pluggar på och repeterar allt som vi gått igenom under cellbiologin - det tar sin lilla tid. Med strukturerade checklistor och fikapauser tar man sig dock framåt. Det är så många små protein och enzymer att hålla reda på att man utan problem snurrar till det, jag försöker varva anteckningar med föreläsningskompendium och youtube-klipp! Då får man det lite varierat och förhoppningsvis klarnar vissa områden upp.... :-)

Jag kan knappt fatta ett en termin snart är färdig - det är drygt 2 veckor kvar tills jag får sommarlov och då väntar en resa till.... ITALIEN <3 Can't wait!
16 May kl. 18.58

Plugghörna

Idag var jag i skolan för första gången på en vecka! Skönt att vara tillbaka men tröttsamt för kroppen som ännu inte är helt hundra. När jag kom hem sjönk all energi till bottennivå och jag somnade på sängen i en timme... :-) Nu har jag iaf börjat komma igång med mina anteckningar och sitter i min lilla plugghörna i köket. Det är som en liten avgränsad låda där, rakt över diskbänken, som är perfekt isolerad för studier (och frukost :-)))) 

I övrigt tickar klockan på, jag måste verkligen ta mig i kragen om jag ska hinna med allt nu. Det är så lätt att skjuta upp saker och som alltid sitter jag där, i sista sekunden och hetspluggar. Ska verkligen anstränga mig för att inte hamna där den här gången, vi får väl se hur det går.
04 Apr kl. 18.06

Det första tentaresultatet...

En liten del av min klass - då vi precis skrivit första tentan och var redo för tentasittning!

Det gick ett surr genom hela föreläsningssalen då det uppdagade sig att första tentaresultatet kommit ut. Till den stackars föreläsarens missnöje är vi nog många som har lite kunskapsglapp gällande sista delen av proteolys...

Jag får medge att pulsen ökade ganska markant när jag scrollade ner längs pdf-filen i jakt på mitt kodnamn. När jag väl hittade det tittade jag snabbt på poängsiffran för att se att JA! JAG BLEV GODKÄND!! Både jag och den tillika godkända kamraten bredvid mig kunde dra en lättad suck och lite diskret fick vi till en high five innan föreläsningen fortsatte. Nu har vi klarat den allra första tentan på läkarlinjen - med många att komma är detta ändå något speciellt. Nu är vi ju liksom 1/22 färdiga läkare ;-)

15 Mar kl. 17.05

Post-tenta-firande i solsken

Ahhh, då var årets första tenta skriven! Jag som vanligtvis brukar vara ganska lugn (jag menar, det får gå som det går!) har varit sjukt nervös sen typ i söndags (??) så att kunna lägga detta bakom mig är skönt. Förhoppningsvis gick den bra men jag var osäker på en del områden och börjar man tänka på slarvfel osv kan det ha gått hur som helst, hehe... I vilket fall som helst ska det bli helt underbart med lite ledighet, schemaläggaren har nog varit på gott humör då vi lyckas pricka in nästan 11 dagar utan föreläsningar under påsken :-)

Vaknade och gick upp 05:30 för att stilla hjärnspökena, satt och scrollade igenom lite olika samanfattningar och drack te.

Vilken fiiiiin eftermiddag det har varit!! Efter skrivningen var vi ett gäng som drog och åt sushi-lunch och solade vid Domkyrkan. Nu har jag varit hemma och ÄNTLIGEN kunnat städa hela lägenheten. Den har inte prioriterats det minsta under tentaplugget så en rejäl storstädning var passande :-) Hann ta en fika i solen också, underbara underbara sol! 
13 Mar kl. 12.37

Breakfast at Tiff-.....Toves

Godmorgon!! Här sitter jag och njuter av en god frukost. Råkade sova lite väl länge så egentligen bör det väl kallas lunch... Notera colan som lite snyggt smög sig in och förstörde den annars så hälsosamma bilden :-))))

Helgen har varit fylld av plugg så dagarna flyter ihop efter ett tag. Jag kämpar på in i det sista då den första tentan ligger bakom hörnet. Jag känner mig för en gångs skull helt okej förberedd men som vi alla vet kan man bli rejält överraskad trots det! Lägenheten ser ut som ett slagfält då både jag och Jacob tentapluggar, men på ett sätt är det lite skönt med en ursäkt till att ha det rörigt ;-) Lite nya blommor har vi iallafall haft tid till att köpa, även ett par nya tavlor...!  

Nu ska jag försöka fokusera på cellcykeln igen, wish me luck :-)

09 Mar kl. 10.32

Become the doctor your parents would like you to marry

Igår var jag ute på min första praktik under utbildningen. Jag fick sätta på mig den lilla fina skylten och introducerades av min trevliga handledare som "Tove, blivande kollega!". Det var en märklig känsla, jag la snabbt till ett nervöst "jag är fortfarande bara på termin 1..." vilket direkt kontrades med "där har vi alla varit". 

Efter 9 intensiva timmar kom jag hem, satte mig på soffan och började reflektera över dagen som varit och alla intryck jag fått. Vi är sköra, vi människor. Samtidigt är vi otroligt starka. Vi är olika på så många sätt och lever skilda liv men då tiden rinner ut hamnar vi alla i samma sits. Ibland varar den inte så länge som önskat och ibland får vi tid i överflöd. Den gemensamma nämnaren är att vi alla hamnar där, i slutet.

Idag är jag mer motiverad än någonsin till att bli läkare. Jag vill rädda, hjälpa, lindra och förstå. I de fall där allt redan är gjort vill jag kunna bekräfta det. 

Nu ska jag sätta mig med plugg inför tentan och tänka på att detta är något jag får lov att göra mer än något jag måste. Sen ska jag krama Jacob extra hårt och knalla upp till mina kursare för utvärdering av gårdagen! 

07 Mar kl. 00.06

Tentaplugg och vårtankar

Klockan slog precis över till måndag och helgen är officiellt över! Jag har spenderat all tid med plugg, det börjar närma sig tenta och för en gångs skull ligger jag i fas (??) så det är ju kul. När jag väl kommer in i ett bra flow går det sjukt snabbt, man sitter lätt av några timmar och pennan glöder. 

Annars så drömmer jag mest om varmare temperaturer, de små vårtecken som visade sig blev snabbt nerplockade av den snö (!!) som föll under dagen. Nu är allting vitt igen men jag hoppas det är tillfälligt... En skön dag i skogen med brygghäng hade inte varit fel, får tänka tillbaka på det när dagarna är såhär grå :-)

Nu ska jag sova, veckan bjuder på mycket plugg och min första praktik som läkarstudent, ofattbart!! Godnatt!
16 Feb kl. 17.43

Plugga läkare i Lund - PBL

Exempel på hur tavlorna kan se ut efter en måndagsövning

I skolan har vi varje vecka PBL-fall. Jag har faktiskt inte frågat vad det står för (haha) men en legitimerad gissning är något i form med problembaserat lärande.

På måndagen varje vecka samlas vi i grupp för att gå igenom fallet. Denna gång kom patienten Agneta in med bla smärta och instabilitet i vänster knä. Vi får en del mer detaljerade symptom och sedan tid för att brainstorma detta tillsammans med gruppen och vår handledare. Här känner man sig ganska förvirrad och ovetandes då områdena varje måndag är helt nya, därför sätter vi upp studiemål. Under veckan har vi i uppgift att delta på de föreläsningar som belyser områdena och även studera mycket på egen hand. På fredagen samlas vi igen och med hjälp av den kunskap som veckan givit ska vi kunna "lösa" problemet och se till att alla är med på noterna! 

De här övningarna är verkligen JÄTTEROLIGA för att man 1) känner sig som läkarteamet i Dr. House och 2) verkligen lär sig supermycket. Alla är så grymt duktiga och konceptet är bra då man tvingas ligga i fas om man ska hänga med på genomgångerna. Självfallet är fallen kopplade till vad vi ska lära oss i veckan men då det är ett högt tempo gäller det att diciplinen är god och egenstudierna ingående. Kort sagt så ersätter detta många av de lärarledda föreläsningar som annars kan bli väldigt enformiga och jag har iallafall själv mycket lättare för att erhålla kunskap såhär. 

Nu ska jag sätta mig och gå igenom veckans punkter och förbereda mig inför morgondagens föreläsningar om motoriska system och nervsystemets sjukdomar! 
15 Feb kl. 23.20

Backpacking

tkjaerran @ snapchat

Hade en ganska god sovmorgon idag då min första obligatoriska lektion var kl 15:15. Vi har en del föreläsningar som mer är till för att väcka intresse och den relevanta ribban ligger lite olika beroende på ämne, idag kändes de tex lite mindre viktiga för veckans område som är neurologi (och för att jag var sjukt trött haha). 

Jag packade min fina rygga som inhandlades i helgen och begav mig ut i solskenet! Nu är jag trött efter att ha ätit middag och renskrivit en del anteckningar, i morgon ska vi ha en heldag med "kommunikation och ledarskap". Vad det egentligen innebär är fortfarande oklart men jag hoppas innerligt att vi i gruppen får ut något positivt av de 7 timmar vi tvingas närvara, haha.... :-)

Godnatt! 

10 Feb kl. 14.45

Color these grey days

Februari är som vanligt klädd i grått vilket inte är sådär sjukt jättepeppande så jag gör mitt bästa för att sätta lite färg på tillvaron. Att rita och färgkoordinera är bra för både min inlärning och mitt sinne! Idag har jag haft föreläsningar från kl 8 - 12 om bla inflammationer, smärta och smärtstillande, det var kul osv, skönt att sluta tidigt även om det innebär en del självstudier. 

Jag fryser som attans så innan jag sätter mig med böckerna ska jag ta en varm dusch! Har även tvättdag så spurtar mellan tvättstugan och köket i pyjamas :-))))
04 Feb kl. 15.01

Jag ska bli läkare!

Som jag pratade lite luddigt om i DET HÄR inlägget sökte jag in till läkarlinjen i höstas. Självklart hoppades jag på att bli antagen men eftersom jag vet om hur svårt det är och hur måååånga duktiga personer som söker hade jag inga höga förväntningar. Det gick bättre än jag trodde då jag blev antagen till både Linköping och Göteborg. SKITKUL såklart, men jag ville ju gå i Lund! Med is i magen tackade jag nej till båda städerna och la Lund i händerna på ödet.

När jag i princip gett upp hoppet om att börja plugga den här våren ringde telefonen och en vänlig röst erbjöd mig en plats. HÄR. I LUND!! Detta hände i måndags och på tisdag kl 07:30 var jag på plats hos syo-konsulenten för registrering. Nu har jag alltså gått 3 dagar och jag älskar det. Aldrig innan har jag varit med om att känna en sådan samhörighet, både till mina kursare men framförallt till ämnena. Det är svinkul!

Jag vet att jag glider på en rätt stor lyckovåg just nu och snart kommer väl verkligheten ifatt men för stunden bara njuter jag av att få kalla mig läkarstudent och vara med under nollningen :-) Nu ser jag fram emot 5,5 hårda men tveklöst underbara år!!