En bild är uppbyggd av mycket. Det är många faktorer som spelar in för att en bild ska bli så som den blir, vilket jag finner väldigt intressant. Det hänger alltså inte bara på kameran för beroende på hur du använder den kommer resultaten bli helt olika. Det finns dock vissa saker som skiljer dyrare utrustning från lite billigare! Vissa av dessa går att påverka utifrån, man kan säga att man lurar/förvränger/hjälper bilden att bli bättre. Jag tänkte ta upp några små tips som kan ge dina bilder det lilla extra.

Suddig bakgrund. Detta är något som många frågar mig om, hur den uppstår och hur man gör. När man säger "suddig bakgrund" menar man att modellen är i fokus och att det bakom/framför är ur fokus. Detta kallas för bokeh i fototermer och beror på några saker. Bländare, avstånd och brännvidd. Bläddra ner för att se exempel på bokeh! 

Bländaren ställer du in på kameran. Om du inte vet vad den gör föreslår jag att googla, finns miljoner bra sidor kring det. Detta är alltså något som du inte kan påverka utifrån. Hur stor/liten bländare du kan ha beror på din optik. Ett dyrare objektiv klarar av att ha större bländare = släppa in mer ljus = fota i mörkare miljöer och ge bättre bokeh. 

Avståndet spelar stor roll och det är med hjälp av det vi ska ge en illusion av större bländare (dyrare optik). Titta på den vackra och pedagogiska illustrationen under. Det grön/prickiga är din bakgrund, exempelvis träd eller en vägg, det hela är sett uppifrån. Den turkosa pricken är modellen och kameran är den svarta fyrkanten.
 
Jag visar här två möjligheter till att placera din modell. Låt säga att vi har samma inställningar på kameran för båda fallen, exempelvis en bländare runt 4 vilket de flesta billigare objektiv har som minsta värde. 

♥ I det vänstra fallet är x1 (avståndet mellan modell-bakgrund) mindre än x2 (avståndet mellan modell-kamera). Detta kommer garanterat resultera i att både modell och bakgrund blir skarpa. 

♥ I den högra bilden är modellen placerad närmre kameran och längre ifrån bakgrunden. Nu kommer du märka att modellen är i bättre fokus och bakgrunden blir mer suddig. 

Nackdelar med fall nr 2? Då modellen kommer närmre kameran kan det vara svårt att få plats med en hel kroppslängd. Man får antingen hålla sig till halvkroppsporträtt eller helt enkelt öka på de båda avstånden rejält. Ökar du x2 får du ju öka x1 för att förhållandet mellan dem ska kvarstå. 
 
Jämför det med att titta på ett objekt nära ögonen mot att titta på samma objekt på längre avstånd. Våra ögon fungerar ju lika dant! 

Vad hade brännvidden för inverkan då?
Jo, man kan säga att man ökar det optiska avståndet ännu om man "zoomar in" med sitt objektiv. Detta fungerar ju bara på zoom-objektiv, men även på de fasta kommer du märka skillad (exempelvis mellan ett 50mm och ett 135mm). Här uppstår dock samma problem som jag nämde innan - du kanske kommer för nära modellen. Man får avväga vad som är lagom helt enkelt. 

Exempel på placering av modell och resultat:

 
♥ På den översta bilden står Malin lutad mot väggen, alltså väldigt nära den. Därför är hela bilden skarp. 
♥ På de undre bilderna står Malin så att väggen sakta försvinner ut ur bild. Vi ser att den inte är skarp mer än precis då den är i samma höjd som henne, den suddas ut ju längre bort man tittar.

Man kan välja bakgrund med lite omsorg. Vissa bakgrunder ger helt enkelt finare bokeh än andra. Träd, blommor mm ger ofta färgglada och vackra bokehs. Här är några exempel på färgglada bokehs i mina bilder! Hoppas ni förstod mitt inlägg :-)